
Auteur Albert Simonis, mede namens de Wijkwerkgroep
De plannen voor wat op termijn de wijk Westerpoort moet worden, zijn in een nieuwe fase beland. De laatste voorlichtingsavond was op 7 april 2025 waar op een aantal borden de resultaten van inspraak en uitwerking van ideeën worden getoond, de Gebiedsvisie Westerpoort. Die informatie en de ontwikkelingen vanaf 2020 zijn te vinden op de participatiesite van de gemeente onder *Klik*. Voor de inbreng van de BBB op de website, bijv. *Klik*.
Inmiddels is de Concept Gebiedsvisie d.d. 9 juli 2025, zo’n 52 pagina’s dik, te downloaden op *Klik*. Het omvat veel mooie voornemens.
Omvang van het programma
De plannen zijn behoorlijk ambitieus:
- 200 – 1.500 woningen waarvan
- 35 % sociaal
- 35% middelduur (bij voorkeur koop)
- 30% vrije sector (huur of koop)
- Gemiddeld minimaal 50 m² GBO met een minimum van 24 m² GBO voor sociale en middeldure woningen
- Variatie in doelgroep, prijs, woningoppervlaktes en typologieën
- 2-, 3- en 4- kamerappartementen
- Menging: collectieve ruimtes, buurtgerichte voorzieningen en werkplekken; gedacht wordt aan een hotel, kantoren, horeca, kleinschalige detailhandel en ‘innovatieve concepten’
Opmerkingen vanuit de BBB
Al direct bij de laatste presentatie van april ’25 noteerde de BBB een aantal punten die nadere aandacht verdienden. De nu gepubliceerde Concept Gebiedsvisie brengt daar weinig verandering in.
- De bebouwing is wel heel erg dicht. Kan dat wel binnen de bestaande voorschriften met betrekking tot bezonning, lichttoetreding en geluidhinder? Of gaat de gemeente weer ruimhartig ontheffing verlenen?
- Het is nog onduidelijk of de geplande parkeercapaciteit voldoende is voor de toekomstige bewoners van de geplande woningen en de gebruikers van de diverse bedachte commerciële voorzieningen (hotel, kantoren, horeca, detailhandel, zorg). De frase “parkeren conform beleid” op de presentatietekening ‘Mobiliteit’ belooft wat dat betreft weinig goeds.
- Hoge bouwblokken (25 tot 70 m) langs met name de Haagse Schouwweg kunnen behoorlijke windoverlast veroorzaken voor fiets- en ander verkeer. Ook is denkbaar dat ze het verkeerslawaai gaan weerkaatsen, wat nóg meer akoestische hinder voor de tegenoverliggende woningen in de Bockhorst kan betekent.
- De woninggrootte is al geënt op het nog door gemeenteraad vast te stellen het Ontwerp Volkshuisvestingsprogramma Leiden 2025-2030. Op dat programma heeft de BBB op 31 maart j.l. een zienswijze geformuleerd en aan de gemeente toegezonden (zie *Klik* ) die zich o.a. richt op de geringe woningafmetingen en onduidelijkheid over parkeren.
- De hoeveelheid verkeer, die door de nieuwe wijk veroorzaakt gaat worden. De ontsluiting van de nieuwe wijk kan eigenlijk alleen aan de kant van de Haagse Schouwweg worden gesitueerd en die is nu al zwaarbelast.
- Er bestaat weinig duidelijkheid over een voetgangersbrug die wat halfhartig staat ingetekend op zowel de presentatie Mobiliteit als bij Ruimtelijk raamwerk. Zo’n soort verbinding was ook al te zien op de tekeningen bij de Nota van Uitgangspunten voor Plesmanlaan 100. Daar wilde men toen ook niets over kwijt. Wij vragen ons af: Hoe gaat-ie lopen, wat is het nut, wat zijn de gevolgen voor de wijk?
De financiële paragraaf is op het eerste gezicht ook weinig hoopgevend. De macht van de projectontwikkelaars over de gemeente is overal voelbaar. In de uitwerking van de plannen zal moeten blijken hoeveel van de goedbedoelde wensen overeind zullen blijven.
De gemeente heef toegezegd regelmatig informatiebijeenkomsten te organiseren ‘waar vragen en opmerkingen gedeeld en besproken kunnen worden.’ Wie wil kan meedenken op de Doe Mee-site.
Voorlopig heeft het COA een deel van het terrein in gebruik als azc [zie *Klik*].