Verkeer rond de Bockhorst

Auteur Albert Simonis, mede namens de Wijkwerkgroep

In het tweede kwartaal van 2025 is er wel het e.e.a. gebeurd dat direct of indirect met de verkeerssituatie rond onze steeds verder ingeklemde wijk heeft te maken.

Westerpoort

De plannen voor de wijk Westerpoort, tegenover onze wijk, brengen nogal wat verkeersproblemen met zich mee. Dat komt vooral omdat de wijk is ingeklemd tussen rijksweg A44, begraafplaats Rhijnhof, Haagse Schouwweg en de Plesmanlaan. Daardoor kan zij alleen maar aan de kant van de Haagse Schouwweg worden ontsloten. Zie *Klik* over de plannen met Westerpoort.

De doorstroming op de Haagse Schouwweg is nu al problematisch en dat zal er niet beter op worden. De gemeente studeert nog op de mogelijke oplossingen. Zo vinden er in de hele Mors tellingen plaats d.m.v. ‘telslangen’. De Wijkwerkgroep houdt contact met de betreffende diensten.

Autoluwe binnenstad

Over de autoluwe binnenstad is het laatste woord nog niet gezegd. We kregen vast een voorproefje wat het betekent als de Rijnzichtbrug definitief dichtgaat voor autoverkeer toen de brug tijdelijk was afgesloten voor groot onderhoud en er alleen voetgangers en fietsers konden passeren. Eigenlijk viel dat best mee, met af en toe wat extra filevorming op de Vierlinghlaan om de Dr. Lelylaan op te kunnen rijden.

De gemeente is echter van mening dat de afsluiting van de Rijnzichtbrug gaat leiden tot sluipverkeer door de wijk. Ze meldt dit in een bewonersbrief van 23 juni die in de gehele Lage Mors is verspreid. In die brief worden de bewoners uitgenodigd voor een inloopavond op 7 juli om uit te leggen dat in de wijk twee zgn. ‘knips’ zullen worden aangebracht.

Om het verwachte sluipverkeer te voorkomen, is besloten om ook in de Lage Mors twee afsluitingen voor doorgaand verkeer (knips) aan te brengen. Eén bij de Vierlinghlaan en één bij de JanLuykenlaan. Bij de knips worden kenteken­registratie­camera’s geplaatst die controleren of een voertuig daar mag rijden. De wegen worden niet fysiek afgesloten. Openbaar vervoer, nood- en hulpdiensten en ontheffinghouders mogen langs de knips.

Met een ontheffing kan voorbij de knips worden gereden. Bewoners en bedrijven in de wijken Lage Mors en Transvaal kunnen een ontheffing aanvragen. Per woonadres of bedrijf kunnen twee ontheffingen worden aangevraagd. Per ontheffing kunnen twee kentekens worden geregistreerd. Een ontheffing is twee jaar geldig en kost ongeveer 25 euro.

Dit schoot veel bewoners van de Lage Mors in het verkeerde keelgat. De wijkbesturen van de Bockhorst en De Lage Mors beperkten zich tot een brief aan B&W met beargumenteerde bezwaren. Rond de Dijkstraat werd een handtekeningenactie gestart, aanvankelijk anoniem, die veel weerstand tegen de gemeentelijke plannen aan het licht bracht. Op de inloopavond zelf werden de handtekeningen door organisator Esther de Ruiter overhandigd aan de wethouder, maar later ontstond een onvriendelijke sfeer. De wethouder vond bij nader inzien dat de brief een te stellig karakter had (‘Om dit sluipverkeer te voorkomen, is besloten, enz.’) zie verder *Klik*.

De Wijkwerkgroep blijft dit dossier op de voet volgen.

Afsluiting Dr. Lelylaan

Op het moment van schrijven zijn nog steeds grote delen van de Dr. Lelylaan afgesloten voor een wel héél grondige wegrenovatie. Dat zou op 15 augustus (eind week 33) afgelopen moeten zijn.

Wie zelf de werkzaamheden direct om de wijk wil volgen, kan een interactieve kaart vinden compleet met omleidingsroutes en plandatums vinden onder *Klik*. Zie bijvoorbeeld hieronder.

Herinrichting en onderhoud Dr. Lelylaan

Werninkterrein

Een project waar we lang niets over hebben vernomen, maar waar kennelijk in stilte aan is doorgewerkt is het Werninkterrein. Daar zijn nu plannen voor bekend gemaakt die zijn gepresenteerd op een inloopavond op 16 juli 2025, zie voor meer details *Klik* .

De verkeerskundige consequenties worden genoemd door Sleutelstad:

“In de oplossing die nu is bedacht, wordt de wijk nog maar op een plek ontsloten. Alle verkeersbewegingen gaan via een aan te leggen tunnel onder het spoor. De route tussen het bedrijventerrein op de Amphoraweg en de nieuwe woonwijk wordt afgesloten en kan alleen nog worden gebruikt door hulpdiensten. De tunnel komt in de Hoge Mors uit op de Amethistkade.”

Dat betekent dat alle verkeer van de bewoners niet via de Amphoraweg maar via de Barnsteenstraat de Dr. Lelylaan op moet rijden. Te hopen is dat er dan verkeerslichten zullen staan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *